Heel herkenbare verhalen voor loopbaanbegeleiders en jobcoaches zijn de mensen die dagelijks over de vloer komen en worstelen met hun tijd.

Na onderzoek blijkt slechts 20% geen tijdsprobleem te hebben. Ze hebben een goed evenwicht tussen werk en privé gevonden.

omarmdetijd 2

Bij de andere 80% is er een brede waaier van oorzaken die deze tijdworsteling in de hand werken:

  • Jonge ouders die de handen vol hebben met de kinderen
  • Oudere werknemers die na jaren hard werken energieloos zijn
  • Werknemers die het werk niet kunnen loslaten
  • Werknemers die steeds beschikbaar moeten blijven
  • Mensen die te veel hooi op hun vork nemen
  • Perfectionisten
  • Chaotische werkplek – open office
  • Teamwork
  • Mensen die moeite hebben met nee- zeggen
  • Zij die niet met focus het werk kunnen uitvoeren
  • Faalangst
  • Personeelstekort
  • Pandemie
  • Ziekteverzuim op de werkvloer
  • Onregelmatige/ onvoorspelbare werkuren
  • Introverten omdat ze gevoeliger zijn voor prikkels

Een algemene lijn die we hierin terug zien is de druk die steeds hoger wordt. Het evenwicht werk en thuis bewaren wordt alsmaar moeilijker.

Werken aan 200% is voor niemand haalbaar. Er is dus niets mis met bezwijken onder de druk en hulp/ begeleiding op te zoeken, denk maar aan je huisarts, psycholoog, loopbaanbegeleider,, stress en burn out coach…

Vaak zitten er al oplossingen in kleine dingen veranderen en aanpakken. Denk maar aan thuiswerken omdat je niet de tijd verliest van verplaatsing tussen werk en thuis, een frisse neus halen/ tijd voor jezelf nemen onder de lunchpauze, een assertiviteitstraining volgen…

De oplossing voor de tijdworsteling ligt ook wel vaak niet  in eigen handen. Vele zaken vallen buiten je cirkel van invloed. Hiervoor moet je een gesprek met je leidinggevende aangaan. Laat nu net dat een lastige zijn voor introverten.

Binnen loopbaanbegeleiding helpen we mensen hierin dmv verbindend communiceren, assertiviteit, timemanagement, interventietechnieken, oriëntatie, conflicthantering…

Een coach die met een heldere open blik kijkt op de situatie en oplossingsgericht ondersteunt.

Timemanagement betekent de juiste dingen doen op het juiste moment, op de juiste manier en met de juiste mensen.

Timemanagement kan je dan ook diverse manieren aanpakken:

  • Prioriteiten stellen
  • Planning en organisatie
  • Doelen stellen
  • Tijdrovers aanpakken
  • Focus en concentratie
  • Samenwerking

Nood aan begeleiding voor deze zaken dan ben ik je loopbaanbegeleider/ ervaringsdeskundige voor introverten: https://lifecoachinglifechange.be/